29 sep 2010

Peren-confituur

Nadat ik bij mijn grootmoeder voor het eerst Perenconfituur had gegeten, moest en zou ik dat zelf eens proberen. En ik moet zeggen dat hij supergoed gelukt is!

Ik heb volgend recept gebruikt. Uit het kookboek van de Boerinnenbond ;-)
2 kg peren schillen, klokhuis uithalen en in kleine stukjes snijden.
Op de stukjes peer doe je 1,2 kg gewone suiker.
Dit laat je een nachtje op een koele plaats staan.

De volgende dag kan je aan de confituur beginnen. 
Je giet alles door een vergiet en het sap breng je aan de kook. Doe er het sap van een citroen bij. Als het sap kookt doe je er de stukjes peer bij. 
Nu laat je de confituur koken tot je de gewenste dikte hebt bereikt. Hier duurde dit toch een uurtje.

Constant roeren is niet nodig, maar je moet toch niet te ver weggaan. Als de confituur overkookt heb je een hels karwij om dit goedje op te poetsen.

De dikte kan je testen door een lepel in de confituur te doen, goed blazen, dan trek je een streep met je vinger. Als de veeg niet terug dichtloopt is je confituur goed. 

Doe hem heet in de potjes en laat afkoelen. 

Tip: Als je potjes met een schroefdeksel gebruikt, doe je de confituur heet in de potjes, draai de deksel goed aan en zet hem onderste boven, zo kan je de lekkere confituur goed bewaren. 

Veel plezier en laat het smaken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten